Sunday, September 29, 2024
  • time : 09:19
  • Date : Sat Sep 14, 2024
  • item visited : 30
  • news code : 215543
به همت عضو هيات علمی مرکز تحقيقات و آموزش کشاورزی و منابع طبيعی يزد
آموزش مدیریت باغات پسته در سایت الگویی اشكذر استان یزد

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد; دوره آموزشی مدیریت باغات پسته قبل از برداشت با هدف ارتقاء سطح آگاهی بهره برداران، ۱۹شهریور ماه با حضور تعدادی از بهره برداران دهستان رستاق در روستای شرف آباد، با همکاری مرکز جهاد کشاورزی رستاق اشکذر در محل سایت الگویی پسته برگزار شد.
قاسم عسکری سریزدی "محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی یزد" در این سایت در مورد مدیریت باغات پسته در اواخر تابستان و قبل از برداشت، تغذیه و روش های جلوگیری از آلودگی به آفلاتوکسین مطالبی ارائه کرد.

محقق بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد به بهره برداران توصیه کرد; 

پسیل پسته به عنوان مهمترین آفت این محصول تا پایان فصل و زمان خزان طبیعی برگ ها کنترل شود وبا توجه به نزدیکی به زمان برداشت و مسائل و مخاطرات باقیمانده سموم در محصول از روش های غیر شیمیایی و کم خطر برای کنترل آفت استفاده شود.همچنین تا قبل از ترکیدگی پوست میوه ها محلولپاشی با استفاده از صابون های حشره کش، سولوپتاس و گوگردهای وتابل جهت کنترل آفت پسیل انجام شود.

 انتهای تابستان و شروع پاییز زمان مناسبی برای کنترل نماتد در باغات پسته است و توصیه می شود از ترکیبات بیولوژیک مناسب برای کنترل نماتدها در باغات پسته استفاده شود و برای سلامت بیشتر محصول و کاهش آلودگی به آفلاتوکسین برداشت و فراوری به موقع مهمترین مسئله هست، در انتهای فصل خوشه های قرار گرفته روی زمین با قیم مناسب از سطح زمین فاصله داده شوند و همچنین در سریع ترین زمان ممکن پس از برداشت فراوری در ترمینالهای استاندارد و بهداشتی صورت گیرد و از نگهداری پسته برداشت شده برای مدت زمان بیش از ۱۲ ساعت پرهیز شود. در خصوص تغذیه پایان فصل بویژه تامین ازت و کلسیم از منابع مناسب مورد توجه قرار گیرد.

مدیریت پسته 1.jpgمدیریت پسته 2.jpg

Average :  0 |  Submitted :  0

Tags