Sunday, September 29, 2024
  • time : 10:45
  • Date : Wed Sep 11, 2024
  • item visited : 44
  • news code : 215464
دوره آموزشی;
مدیریت كنترل پسیل پسته

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی یزد به نقل از مدیریت حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان یزد، دوره آموزشی با عنوان «مدیریت  پسیل (حین وپس ازبرداشت )پسته» با همکاری مدیریت حفظ نباتات ومرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی ومنابع طبیعی استان یزد با حضوربهره‌برداران حوزه کشاورزی و ترویج، مسئولین و کارشناسان ستادی حفظ نباتات وباغبانی شهرستانها، مراکز پهنه جهادکشاورزی،محققین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی یزد در سطح استانی برگزار گردید.

در این دوره آموزشی توسط مهدی بصیرت عضوهیات علمی موسسه تحقیقات پسته کشوردر خصوص زیست شناسی، مشخصات، نحوه زمستان گذرانی، مرفولوژی، دوره خسارت زایی، عوامل کاهش جمعیت و طغیان جمعیت  پسیل، نحوه مبارزه زراعی، کنترل بیولوژیک، مبارزه شیمیایی، نوع سموم مبارزه شیمیایی پسیل معمولی پسته و… مطالب کاربردی ارائه شد. 

پسیل پسته (Agonoscena pistaciae) یک حشره بومی ایران و یکی از آفت های رایج، شناخته شده و قدیمی در باغات پسته است. آفت پسیل پسته مهم‌ترین آفت درختان پسته به شمار می‌رود و از گذشته تا به امروز خسارت‌های سنگینی را برای باغداران ایجاد کرده است.

پسیل پسته به دلیل داشتن چند نسل (حدود شش نسل) در سال و وجود جمعیت زیاد باعث مشکلات شدید در رشد و باروی درختان پسته و به دنبال آن ریزش برگ، جوانه‌ها، کاهش محصول و خشک شدن درخت می‌شود.

این آفت در تمامی مراحل رشد خود از درخت تغذیه کرده و باعث از بین رفتن بافت درخت می‌شود؛ به این صورت که ابتدا با تغذیه از برگ‌ها به دیگر قسمت‌ها حمله کرده و شیره درخت را به طور کامل می‌مکد. این آفت با تغذیه و گرفتن نیرو و قوت درخت با مصرف پروتئین شیره، مواد قندی را دفع می‌کند.

این مواد قندی دفع شده توسط آفت در مجاورت هوا منجر به ایجاد ماده‌ای سفید رنگ می‌شود که با نام شکرک یا عسلک پسیل شناخته و محلی برای تجمع مورچه‌ها می‌شود.

اگر آفت پسیل به موقع کنترل نشود، با حمله به دیگر نقاط درخت باعث تشکیل ناقص مغز، پوکی کامل دانه، خشک شدن درخت و ایجاد خسارت‌های جبران‌ناپذیر به باغات پسته خواهد شد. این خسارت‌ها نه تنها بر عملکرد سال جاری بلکه بر دو سال دیگر باغ نیز تأثیر می‌گذارد و زیان‌های اقتصادی سنگینی را برای باغدار ایجاد می کند.

شایان ذکر است به منظور بهره برداري حداکثری از مطالب، این دوره به دو صورت حضوری و مجازی اجرا شد.

پسیل پسته.jpg

photo_۲۰۲۴-۰۹-۱۰_۱۳-۳۱-۵۸.jpg

Average :  0 |  Submitted :  0

Tags